Jaaroverzicht NVV 2014

2014 was een veelbewogen jaar voor de NVV. De NVV wisselde van voorzitter, vierde het 20-jarig bestaan, stond aan de wieg van de Producenten Organisatie Varkenshouderij en won de rente-rechtszaak van de SER inzake Aujeszky. Op deze pagina’s een terugblik op het afgelopen jaar.

Januari
    1: Voorzitter Bennie van Til moet stoppen vanwege gezondheidsproblemen. Vicevoorzitter Theo Duteweerd neemt zijn taken voorlopig waar.

27: NVV roept alle varkenshouders op bezwaar te maken tegen de stijging van de Rendac-tarieven en maakt voorbeeldbrief die honderden keren wordt gedownload vanaf de website.

28: Rusland sluit grens voor Europees varkensvlees in verband met Afrikaanse Varkenspest in Litouwen.

Februari:
    3: NVV neemt het initiatief voor een petitie tegen de 4-dageneis, de zogenoemde ‘Pigtitie’. De online-petitie wordt ondertekend door bijna 1.300 varkenshouders.

7: Tientallen NVV-varkenshouders blokkeren het provinciehuis van Brabant in Den Bosch. Het protest wordt gehouden tegen de vaststelling van de BZV. De actie krijgt landelijke media-aandacht.

19: NVV roept varkenshouders op bezwaar te maken tegen de bijdrage van de Postcodeloterij aan Wakker Dier en zet een voorbeeld-bezwaarbrief op de website. De Postcodeloterij wordt overspoeld met brieven.

20: NVV en ketenpartners presenteren visie ‘Recept voor Duurzaam Varkensvlees’ en sturen de visie aan Tweede Kamer.

Maart:
    1: Staatssecretaris Dijksma schaft de privileges af in QLL. Dit betekent dat de stalkeuring wordt vervangen door klepkeuring.

3: Waarnemend voorzitter Theo Duteweerd van de NVV biedt in de Tweede Kamer samen met LTO de Pigtitie aan.

11: Staatssecretaris Sharon Dijksma besluit naar aanleiding van de NVV-Pigtitie tot veterinair onderzoek naar de welzijnsproblemen bij zeugen die na 4 dagen terugkomen in de groep.

26: Dankzij de brievenactie van de NVV stijgen de Rendac-tarieven minder hard dan aangekondigd.

April:
    17: Staatssecretaris Dijksma roept NVV en ketenpartners op een uitvoeringsagenda te maken voor het Recept voor Duurzaam Varkensvlees.

21: NVV bestaat precies 20 jaar.

23: NVV richt samen met LTO, COV en Nevedi het Platform Varkensketen op. Binnen het PVK wordt samengewerkt aan innovatie en verduurzaming van de varkenshouderij.

25: NVV draagt Ingrid Jansen voor als nieuwe voorzitter. Jansen wordt ‘het antwoord op Marianne Thieme’ genoemd.

Mei:
    2: NVV maakt biggennoteringen niet meer openbaar. De noteringen komen alleen nog op een besloten deel van de website.

12: Theo Duteweerd biedt staatssecretaris Dijksma, namens het Platform Varkensketen het Recept voor Duurzaam Varkensvlees aan.

19: Ingrid Jansen wordt tijdens de ALV unaniem gekozen als nieuwe NVV-voorzitter. Zij krijgt de voorzittershamer van Theo Duteweerd die het voorzitterschap sinds januari waarnam. Ingrid Jansen kondigt een offensief voor het Nederlandse varken aan en introduceert de slogan: ‘Varkens horen bij Nederland’.

Juni:
    4: NVV neemt de eerste stappen om de Producenten Organisatie Varkenshouderij opgericht te krijgen door varkenshouders.

12: NVV roept Dijksma per brief op de extra kosten voor vleeskeuring door de NVWA niet op het bordje van de boeren te leggen.

13: NVV verzet zich tegen plan Dijksma om gemeenten en provincies meer bevoegdheid te geven om aantal landbouwhuisdieren in gemeente of veehouderijlocatie te reguleren en bereidt input voor consultatieronde voor.

Juli:
    2: NVV blijft zich verzetten tegen 4-dageneis en wil vervolgonderzoek naar effect prostaglandines op verwerpen bij zeugen.

10: Gefaciliteerd door de NVV, richten zeventien varkenshouders de Producenten Organisatie Varkenshouderij op.

18: NVV start juridische procedure tegen de BZV in Brabant.

23: Tientallen varkenshouders worden getroffen door Furazolidon in veevoer en worden op slot gezet.

Augustus:
    1: Geblokkeerde ‘Furazolidon-bedrijven’ worden weer vrijgegeven. NVV houdt informatiebijeenkomst voor getroffen bedrijven.

7: Bestuur POV is compleet. Bestuur bestaat uit drie NVV’ers en drie LTO’ers.

28: NVV vraagt net als LTO Nederland en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) om verlenging uitrijperiode voor dierlijke mest.

29: NVV en LTO sturen een noodkreet aan staatssecretaris Sharon Dijksma om varkenshouders niet in de kou te laten staan.

September:
    10: Oprichters NVV winnen de eerste Wien van den Brinkprijs.

10: NVV start offensief voor het Nederlandse varken en presenteert film Varkens horen bij Nederland. De film wordt in korte tijd ruim 13.000 keer bekeken.

10: Jubileumfeest NVV. Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat in gesprek met NVV-leden. Tevens is de aftrap van de informatiecampagne van de POV.

11: NVV en LTO flyeren bij tentoonstelling Varkens in Nood. Met de flyers vragen NVV en LTO aandacht voor het Weekend van het Varken, twee dagen later.

16: NVV start samen met LTO Meldpunt Roostervloeren. Varkenshouders kunnen meldingen doen van onredelijk optreden tijdens controles op roostervloeren van de NVWA.

24: NVV luidt samen met LTO noodklok bij staatssecretaris Dijksma over zorgelijke financiële situatie in de varkenshouderij.

Oktober:
    6: NVV richt naar aanleiding van een veelbesproken tweet van pluimveehoudster Gerda Briene het Meldpunt Valse Lesstof op naar aanleiding van vele klachten over onjuiste, niet-objectieve en misleidende lesstof op scholen over landbouw.

10: Staatssecretaris Dijksma zegt varkenssector steun toe.

17: NVV roept zeugenhouders op zich aan te melden voor begeleidingstraject 4-dageneis. Dit om aan te tonen dat 4-dageneis niet in de wet thuishoort.

November:
    5: NVV wint rechtszaak Aujeszky om rente vanaf 1993. NVV heeft recht op nog eens 11 miljoen euro.

15: Vogelgriep in Nederland. NVV roept op tot waakzaamheid bij en op gemengde bedrijven.

21: NVV eist van staatssecretaris Dijksma duidelijkheid over mestverwerkingspercentages.

27: NVV-lid Chris Hoeven schrijft emotionele brief na brandstichting in stal en roept burger op tot dialoog. De brief krijgt enorme bijval en landelijke media-aandacht.

December:
    8: 2500e POV-lid schrijft zich in.

10: NVV noemt de Dierenwelzijns-top van Sharon Dijksma op 14 december een ‘achterkamertjesoverleg’. NVV is ook tegen het voornemen om Nederlandse extra eisen als maatstaf te nemen in EU.

11: NVV roept staatssecretaris Wilma Mansveld op om varkenshouders een ontheffing te geven voor rattenbestrijding buiten de stallen.

12: Dijksma houdt mede door inzet van de NVV vast aan voorlopige mestverwerkingspercentages en stelt POR-regeling open vanaf januari.

16: Ingrid Jansen reikt namens het door de NVV opgerichte Meldpunt Valse Lesstof een zwartboek met meldingen over valse lesstof uit aan Tweede Kamer. Bij het Meldpunt hebben zich inmiddels ook NVP, NMV, NAJK, NAV en LTO aangesloten.

18: Ingrid Jansen komt als 35e binnen in de Agri Top 50 van Boerderij. Dit is een lijst van meest invloedrijke mannen en vrouwen in de agrosector. Ingrid staat twee plaatsen hoger dan Mariannne Thieme.

18: NVV kondigt aan ook in 2015 vol in te blijven zetten op van tafel krijgen 4-dageneis.

18: NVV vraagt bij EZ om lagere plafondbedragen DGF.

19: Minister Kamp geeft erkenning af voor POV.

2015:
    Ook in 2015 zal de NVV zich weer volop inzetten voor de varkenshouders en varkenshouderij. Wilt u ook lid worden kijk dan hier hoe u zich bij ons kan aansluiten voor een nóg krachtiger NVV-geluid!

Lid worden?

Zij sponsoren de NVV